Aprenentatge al Torrent

Feia unes hores que en nou curs havia començat. Jo formava part de la gernació de candidats a ser agafats per a substitucions allà als antics locals del carrer Aragó. L'enrenou i el batibull de llistes i convocats era considerable, i m'era completament estrany. A tots ens hi anava la feina, sovint la primera. I allà et vaig conèixer, Jaume, director flamant del Torrent d'en Melis, amb una nova escola que començava a bategar però amb dues de les seves aules plenes d'alumnes i buides de docents. La tenacitat i determinació de què vas fer gala aquell matí va portar a què sortís de la Delegació d'Ensenyament ben agafada de la teva mà, estava ben clar que no volies que se t'escapèssim i que aquella mateixa tarda ens posséssim al capdavant d'aquells nens i nenes que havien passat el matí sense mestra.

Només hi vaig passar un any al Torrent i allà et vaig poder conèixer, tant a tu, com a un equip de mestres excepcionals. Va ser el meu primer any d'Escola Pública, un any en què cada dia i cada hora em vaig sentir literalment com una esponja, absorvint coneixements i maneres de fer de tots els mestres que treballàvem allí dalt del Guinardó. Perquè jo no n'era de mestra.... i, amb una llicenciatura gens acompanyada de pedagogia, tenia molt per aprendre. Sens dubte vaig anar a parar a la millor escola i amb el millor equip professional. Allí va començar la meva formació de debó. Te'n faries creus, Jaume, de com recordo encara, passats més de 32 anys, les paraules dels teus consells. Talment com recordo veure passar les veles blanques dels vaixells escola,  des de la finestra de l'aula de quart, retallades sobre el blau tan net i tan viu del nostre mar.

I allí va començar a germinar també la petita llavor de l'afició al cinema i a escriure, una afició que hem anat compartint tant com el temps i la distància ens han permès. Respectant sempre l'enorme distància entre la deixeble i el gran mestre.

Moltes gràcies Jaume per formar part dels meus records i dels meus aprenentatges essencials, com a persona i com a docent.

Pilar
Isern Burgués